طرز تهیه اولین کیک جلبکی

بسیاری از گونه ها، از خزه گرفته تا آنژیوسپرم ها، برهمکنش های همزیستی با جلبک ها نشان می دهند (میکس و الهای، 2002؛ سانتی و همکاران، 2013).

برای تعامل با گیاهان، قیمت جلبک اسپیرولینا در برنامه طبیب باید به سطح گیاه و سلول های درون بافت های گیاهی را مستعمره کنند، مشابه سایر موجودات میکروبی که در تعاملات همزیستی و متقابل با گیاهان دخیل هستند.

بیشتر نمونه‌های برهمکنش گیاه و جلبک شامل جلبک‌های پروکاریوتی، یعنی سیانوباکتری‌ها می‌شود (Gantar and Elhai، 1999؛ Gantar، 2000؛ Treves و همکاران، 2016؛ Zhu و همکاران، 2018).

سیانوباکتری ها می توانند از طریق روزنه وارد گیاه شده و فضای بین سلولی را مستعمره کنند و حلقه ها و کویل های درون سلولی را تشکیل دهند (Krings et al., 2009).

ریشه های گیاهان گندم و پنبه را مستعمره کنید (Karthikeyan et al., 2009; Babu et al., 2015; Bidyarani et al., 2015). Calothrix sp همچنین بر روی سیستم ریشه گندم یافت شد (Babu et al., 2015; Bidyarani et al., 2015).

فراتر از کلونیزاسیون سطح ریشه، Tolypothvix sp. و Leptolyghya sp. در فضای بین سلولی گیاهان Cycads شناسایی شدند (Cuddy et al., 2012).

بنابراین، فعل و انفعالات جلبک-گیاه نمونه دیگری از یک رابطه همزیستی بین دو موجود زنده است. یک مثال خوب از این رابطه، استعمار تک لپه‌ها، مانند گندم و برنج، توسط Nostoc spp است.

گانتر و همکاران (1991) سیانوباکتری های هتروسیستوس تثبیت کننده نیتروژن از جمله Nostoc، Anabaena و Cylindrospermum را از ریشه و خاک گیاه جدا کرد. ارزیابی ریشه‌های نهال گندم دو نوع الگوی ارتباطی را نشان داد: کلونیزاسیون شل موهای ریشه توسط Anabaena و کلونیزاسیون محکم سطح ریشه در یک منطقه محدود توسط Nostoc.

علاوه بر سبک زندگی آزاد در سطح ریشه گیاه، گونه‌های نوستوک به‌عنوان همزیست‌های درونی در گیاه زمینی گلدار (آنژیوسپرم) Gunnera وجود دارند (سیلورستر و اسمیت، 1969؛ سیلوستر، 1976؛ لیندبلاد و همکاران، 1990). سیانوباکتری ها همچنین با سایر گونه های گیاهی، از جمله بریوفیت ها (مانند آنتوسروس)، ژیمنوسپرم ها (مانند سیکادها)، و سرخس آبی (آزولا) روابط همزیستی ایجاد می کنند (براون هاولند و نیرزویکی-باوئر، 1990؛ لیندبلاد و همکاران، میک، 1990، لیندبلاد و همکاران، و رای، 1990).

در میان این چهار گیاه چند سلولی، Gunnera L. از طریق همزیستی با Nostoc، اندام های منظم و منحصر به فردی به نام غدد را توسعه می دهد (Bergman et al., 1992). به طور جالبی، غدد Gunnera از نظر مورفولوژیکی شبیه به تاج گال های تشکیل شده توسط Agrobacterium tumefaciens هستند.

  • منابع:
  1. Algae as New Kids in the Beneficial Plant Microbiome