مطالعات علمی بر روی زردآلو خشک شده

مصرف میوه یکی از مهمترین عناصر یک رژیم غذایی متعادل است. میوه ها حاوی بسیاری از مواد مغذی ارزشمند و ترکیبات فعال بیولوژیکی مانند پلی فنول ها، کاروتنوئیدها و ویتامین ها هستند که بر سلامت انسان تأثیر مثبت دارند.

مصرف منظم میوه می تواند از بدن در برابر ابتلا به بیماری های متابولیک متعدد مرتبط با عادات تغذیه ای نادرست که به کاهش بروز انواع مختلف سرطان و کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی کمک می کند، محافظت کند.

از انواع میوه های خشک می توان به زردآلو خشک قیسی اشاره کرد، که در فصل تابستان  می توان به فراوانی این میوه عالی و پر خاصیت را در بازار پیدا کرد.

ترکیبات فعال بیولوژیکی موجود در میوه ها باعث کاهش سطح کلسترول LDL (لیپوپروتئین با چگالی کم) در خون و کاهش فشار خون می شود.
بسیاری از میوه ها فصلی هستند و بنابراین در طول سال در دسترس نیستند. یکی از قدیمی ترین روش های نگهداری میوه که باعث افزایش قابل توجه ماندگاری میوه ها و در نتیجه در دسترس بودن میوه ها می شود، خشک کردن است.

قیسی سیاه زردآلو در بین انواع میوه خشک ها به خصوص ارگانیک جایگاه ویژه ای در بین مردم پیدا کرده است به خصوص زرد آلوهای کشورمان که در اکثر استان ها یافته میشود.

توزیع، نگهداری و حمل و نقل میوه های خشک آسان تر است. میوه ها را می توان به شکل کامل خشک کرد یا برش، حتی اگر میوه‌های خشک حاوی سطوح بالایی از کربوهیدرات‌ها از جمله قندها هستند، مصرف‌کنندگان آنها را به عنوان یکی از بهترین میان وعده‌ها می‌شناسند.
زردآلو، سیب، زغال اخته و آلو خشک از محبوب ترین میوه های خشک هستند. شرایط خشک کردن مناسب این میوه ها امکان ارائه محصولاتی با کیفیت غذایی بالا و غنی از ترکیبات فعال بیولوژیکی را فراهم می کند.بزرگترین تولید کننده زردآلو خشک ترکیه است. بیش از 61 درصد از تولید جهانی این میوه های خشک از این منطقه تامین می شود.

قیسی خشک از انواع خشکبار محسوب شده و در سراسر دنیا یکی از بهترینهای دسته خشکبار خرید و فروش می گردد.

دومین تولیدکننده برتر ایران (14 درصد) و پس از آن چین (3 درصد)، ازبکستان (2 درصد) و آمریکا (1 درصد) قرار دارند. بزرگترین تولیدکنندگان کرن بری خشک ایالات متحده (60%)، کانادا (35%) و شیلی (5%) هستند. در مورد آلو، بزرگترین تولیدکنندگان ایالات متحده آمریکا (43%)، شیلی (30%)، فرانسه (14%) و آرژانتین (9%) هستند.
میوه ها در سیستم ارگانیک بدون استفاده از کودهای مصنوعی و آفت کش ها با رعایت استانداردهای کشاورزی ارگانیک تولید می شوند.

شیوه های ارگانیک بر پایه کودهای طبیعی مانند کمپوست و کود دامی و چرخش های متنوع استوار است. حفاظت از آفات به شکل شکارچیان طبیعی، تله های فرمونی و سایر روش های بیولوژیکی و مکانیکی است.

فرآوری ارگانیک تنها به روش های طبیعی و کم تهاجمی اجازه می دهد و استفاده از افزودنی های مواد غذایی مصنوعی ممنوع است.

تقاضای فزاینده برای چنین غذاهای ارگانیک تولید شده به طور طبیعی به شدت ناشی از درک مصرف کنندگان است که آنها مغذی تر و برای سلامتی مفید هستند.

قیسی زردآلو به دلیل آنکه جز اصلی ترین محصولات تولید کنندگان در مناطق شمال غرب می باشد، مورد توجه واقع شده است.

با این حال، در حالی که تعداد قابل توجهی از مطالعات علمی نشان دهنده کیفیت برتر مواد خام ارگانیک، از جمله، محتوای بالاتر فنولیک، برخی ویتامین ها و فعالیت آنتی اکسیدانی بالاتر وجود دارد، تحقیقات علمی به بررسی کیفیت محصولات ارگانیک فرآوری شده می پردازد.

  • منابع:
    1. Biologically Active Compounds in Selected Organic and Conventionally Produced Dried Fruits

  • تبلیغات:
    1. با غذا خوردن در ظروف مسی بیمار می شوید.
    2. فواید سلامتی و تغذیه ای لیمو
    3. از بین بردن بوی عرق با لیمو
    4. خصوصیات تاپ ورزشی در کاهش وزن