ساعت گارمین d2 که بدن شما را کنترل می کند و هر روز آن را چک آپ می کند

در سال 1370 شارل پنجم یک صنعتگر آلمانی به نام هنری دو ویک را فراخواند تا ساعت را در کاخ ایل د لا سیته در پاریس بسازد.

اسکله ای که کاخ و ساعت گارمین d2 روی آن قرار داشت امروزه نیز Quai de l’Horloge نامیده می شود .

در میان مقوله‌هایی که در ساخت ساعت‌ها دخیل بودند، زمان راهبیان نیز وجود داشت، مانند ساعتی که توسط یک راهب ونیزی برای پاپ در آوینیون ساخته شد، ساعت کلیسای جامع اوپسالا (1507) یا ساعت شهر آبردین در اسکاتلند (1537).

در طول دهه 1500 تقاضا افزایش یافت و در نتیجه گروه‌های پایداری از صنعتگران در بخش‌های مختلف اروپا تشکیل شدند: آگزبورگ، نورنبرگ، پاریس، بلوآ و لیون.

در ایتالیا، جایی که در قرون وسطی قله‌های برتری وجود داشت، در قرن‌های اول دوران مدرن، پیامدهای زوال تجاری و تولیدی خود را احساس کرد.

حتی آگسبورگ و نورنبرگ که در طول قرن شانزدهم رونق داشتند، تأثیرات جنگ سی ساله و تأثیرات بحران را در کشورهای واردکننده از جمله ایتالیا احساس کردند.

در آگسبورگ، سرشماری‌های انجام‌شده از سال 1610 تا 1619 حدود چهل ساعت‌ساز در شهر فعالیت می‌کردند، در حالی که در سال 1645 تنها هفت ساعت باقی مانده بودند.

بنابراین چند ده نفر از این صنعتگران برای ایجاد یک مرکز تولید معروف کافی بود. اما به همین ترتیب کافی بود آن چند ده صنعتگر بنا به دلایلی کوچ کنند تا مرکز تولید با آنها حرکت کند.

ژاکمارت: شکلی از آهن، سرب یا چدن، نمایانگر مردی مسلح به چکش است که در بالای برج قرار می گیرد تا با زدن زنگ ساعت ساعت را مشخص کند.

(فرهنگ فرهنگ آکادمی فرانسه، ویرایش هفتم، 1835)

یکی از اولین گواهی های این نام در Gargantua رابله در پایان فصل 2 (1534) یافت می شود. ریشه شناسی نامشخص است: از نام لاتین jaccomarchiardus که به نگهبانان Beffroi داده می شود که ژاکت ( به آلمانی jacke ) از پست فولادی می پوشیدند.

ناقوس یک ساختمان مدنی شامل یک برج است که در شمال شرقی فرانسه و در فلاندر گسترده شده است.